'WIE HOUDT UW
Y-GENERATIE EEN
SPIEGEL VOOR?'

WAAROM HET SPGL-PROGRAMMA VOOR UW ORGANISATIE?

Binnen de meeste organisaties werkt inmiddels een aanzienlijk aantal young professionals, die behoren tot de zogenaamde
Y-generatie (1977-1995). De afgelopen twaalf jaar heb ik intensief met deze young professionals gewerkt. Ik heb inzicht gekregen in de specifieke thema’s die deze groep bezighoudt, en in de vaardigheden, vereist om succesvol te zijn (en te blijven) in hun carrière.

VRAAGSTUKKEN

Waarschijnlijk herkent u ook wel een aantal vraagstukken met betrekking tot deze groep medewerkers:

  • te snel vertrek vanwege ontevredenheid over baan of doorgroeimogelijkheden
  • plotseling slecht functioneren
  • burn-out (verschijnselen), stijgend ziekteverzuim
  • lage(re) MTO scores
  • tekenen van ‘dertigers- dilemma’, ook al voor 30e jaar

EEN GENERATIE IN HET KWADRAAT

Ik noem de ambitieuze en vaak hoogopgeleide professionals uit deze groep de (Y-generatie)2. Er spelen bij hen namelijk factoren, die de risico’s voor deze generatie versterken. De werkomgeving van deze professional is namelijk veeleisend en kritisch. Het aanbod van onder meer trainingen is gericht op (nog) beter presteren en competentieontwikkeling volgens het functiehuis. Vaardigheden als zelfreflectie, grenzen aangeven en keuzes maken zitten daar soms in verwerkt, maar het effect is vaak van korte duur. Het groeien als ‘mens’ door regelmatig stil te staan bij wie je bent, wat je voelt en wat je wilt, wordt door deze professionals vaak ‘vergeten’.

GEVOELIG VOOR BURN-OUT

Het is inmiddels algemeen bekend dat de Y-generatie gevoelig is voor burn-out en u begrijpt: dit geldt voor de (Y-generatie)2 nog meer. Burn-out verschijnselen vertonen zich mogelijk al voor hun 30ste en soms vaker dan één keer! Voor u als werkgever is het moeilijk grip te krijgen op vaardigheden als veerkracht en weerstand tegen stress. Hoe ontwikkelt u dat bij uw medewerker? Reden voor mij om het spgl-programma samen te stellen.

PREVENTIEVE WERKING EN ZELFREFLECTIE

De kracht van het spgl-programma zit ‘m in de preventieve werking en de herhaling. In plaats van in actie te komen op het moment dat het eigenlijk al te laat is (denk bijvoorbeeld aan een conflict met de manager, ontslag, ziekte), biedt u uw medewerker een regelmatige –cyclische- spgl-sessie. U kunt het zien als een soort onderhoudsbeurt voor uw personeel: een moment om de balans op te maken over een aantal kernthema’s. Doel is oefenen in zelfreflectie, het vergroten van zelfinzicht en daarmee veerkracht. Resultaat is dat uw werknemers zich bewuster zijn van de rol van hun emoties en beter hun keuzes en (toekomst)mogelijkheden kunnen bepalen. Zij weten zichzelf, hun werk en hun mogelijkheden op waarde te schatten.

ALS U MEER WILT WETEN OVER HET SPGL PROGRAMMA EN/OF HIEROVER VAN GEDACHTEN WILT WISSELEN, KLIK HIER.

klik hier

klant aan het woord: 'Marloes weet je te raken in een gesprek. Door haar capaciteit om de juiste vragen te stellen komt een conversatie snel op dat onderwerp dat nodig is. Ze ziet je talenten, maar kan ook je zwakke punten goed benoemen.’ Ankie Van Wersch - Lenders, Director HR IG &H